GRI 2 - Global Reporting Initiative - General Disclosures

Vi har valgt å publisere en årlig rapport i henhold til GRI-standarden. Rapporten gjelder for hele Salten Aqua-gruppen, som inkluderer selskapene Gildeskål Forskningsstasjon AS, Wenberg Fiskeoppdrett AS, Edelfarm AS, Salten Stamfisk AS, Salten Smolt AS, Salten N950 AS, Salten Salmon AS, Nordic Blu AS, Polar Quality AS og Salten Aqua AS.

GRI 2

GRI 2 inneholder retningslinjer for selskapets redegjørelse av rapporteringspraksis og andre detaljer om selskapet. GRI 2 inneholder generelle opplysninger om selskapet.

GRI 2-1 Detaljer om organisasjonen

Vår historie går tilbake til 1980-tallet. Etter at Salten Aqua ble stiftet i 2001 har vi sikret oss hele verdikjeden, fra start til slutt. For oss har det vært en reise, gjennom oppturer og nedturer. Reisen vår går videre, og valgene vi gjør idag gjør at vi kan fortsette utviklingen vår inn i fremtiden. Les mer her.

GRI 2-2 Enheter inkludert i bærekraftsrapporteringen

Salten Aqua Bærekraftsrapport 2023 omfatter samtlige selskaper i Salten Auqa-gruppen: Gildeskål Forskningsstasjon AS, Edelfarm AS, Wenberg Fiskeoppdrett AS, Salten Stamfisk AS, Salten Smolt AS, Salten N950 AS, Salten Salmon AS, Polar Quality AS og Salten Aqua AS.

GRI 2-3 Rapporteringsperiode, frekvens og kontaktpersoner

Rapporteringsperioden for bærekraftsrapporten er 01.01.2023–31.12.2023 for rapporten som gjelder 2023, 01.01.2022–31.12.2022 for rapporten som gjelder 2022 (publisert i 2023), og 01.01.2021–31.12.2021 for rapporten som gjelder 2021 (publisert i 2022), med årlig rapporteringsfrekvens.

GRI 2-4 Endringer i informasjon

Salten Aqua Bærekraftsrapport 2023 omfatter samtlige selskaper i Salten Auqa-gruppen: Gildeskål Forskningsstasjon AS, Edelfarm AS, Wenberg Fiskeoppdrett AS, Salten Stamfisk AS, Salten Smolt AS, Salten N950 AS, Salten Salmon AS, Polar Quality AS og Salten Aqua AS.

Vi har endret måten vi beregner antall måltider fra 2022. Beregnet utbytte 67% og måltidsporsjon 200 gram. Med den nye måten å beregne på så ville antall måltider produsert vært 79 millioner i 2021 i stedet for 101 millioner som ble rapportert.

2021 publiserte vi vår første rapport.

GRI 2-5 Ekstern godkjenning

Ingen endringer informasjon fra tidligere år.

GRI 2-6 Aktiviteter, verdikjede og andre forretningsforbindelser

Salten Aqua-gruppen håndterer laksen fra den er et rognkorn, helt til den er å finne ute i butikkhyllen. Figuren nedenfor viser hele verdikjeden vår på et tre-års perspektiv, med tilhørende selskaper for de ulike stegene i prosessen. Nærhet til råvare og gjennomgående kvalitetsstyring er viktige fordeler med å ivareta hele verdikjeden i egen organisasjon.

GRI 2-7 Ansatte

Les her, Folk og Samfunn.

GRI 2-8 Innleid arbeidskraft

Ved vårt slakteri Salten N950 har vi en avtale med et offentlig godkjent vikarbyrå. I løpet av 2023 ble 36 ansatte engasjert via vikarbyrå for kortere eller lengre perioder, tilsvarende over 10 årsverk.

I 2022 ble 22 ansatte engasjert via vikarbyrå, tilsvarende over 5 årsverk. Årsaken til bruk av innleid arbeidskraft er ledige og ubesatte stillinger samt sesongvariasjon. Alle innleide lønnes etter samme vilkår som egne ansatte og i henhold til Fiskeindustrioverenskomsten.

GRI 2-9 Styrets struktur og sammensetning

  • Roger Øksheim - Styreleder, Representerer en av tre hovedaksjonærer i Salten Aqua AS. Andregenerasjons oppdretter i familiefirmaet Edelfisk AS og Edelfarm AS.
  • Ørjan Wenberg - Styremedlem, Representerer en av tre hovedaksjonærer i Salten Aqua AS. Andregenerasjons oppdretter i Wenberg Fiskeoppdrett AS.
  • Jørgen Trones Wenberg - Styremedlem, Representerer sammen med faren Ørjan Wenberg en av tre hovedaksjonærer i Salten Aqua. Assisterende daglig leder i Wenberg Fiskeoppdrett AS.
  • Morten M. Lorentsen - Styremedlem, Representerer en av tre hovedaksjonærer i Salten Aqua. Arbeidende styreleder i Gildeskål Forskningsstasjon AS.
  • Alice Øksheim - Styremedlem, Representerer sammen med sin far, Roger Øksheim, en av tre hovedaksjonærer i Salten Aqua AS. Tredje generasjon oppdretter i Edelfarm AS, Daglig leder.
  • Johan E. Andreassen - Styremedlem, Markeds- og produksjonsansvarlig på Salten N950, tidligere daglig leder fra tidlig 90-tall. Eierandel på 3% i Salten Aqua AS.
  • Roger Øksheim - Styreleder, Representerer en av tre hovedaksjonærer i Salten Aqua AS. Andregenerasjons oppdretter i familiefirmaet Edelfisk AS og Edelfarm AS.
  • Ørjan Wenberg - Styremedlem, Representerer en av tre hovedaksjonærer i Salten Aqua AS. Andregenerasjons oppdretter i Wenberg Fiskeoppdrett AS.
  • Geir Wenberg - Styremedlem, Representerer sammen med Ørjan Wenberg en av tre hovedaksjonærer i Salten Aqua AS. Andregenerasjons oppdretter i Wenberg Fiskeoppdrett AS.
  • Kjell A. Lorentsen - Styremedlem, Representerer sammen med sin sønn, Morten M. Lorentsen, en av tre hovedaksjonærer i Salten Aqua AS. Grunnlegger av Gigante-konsernet og eier av Gildeskål Forskningsstasjon AS.
  • Morten M. Lorentsen - Styremedlem, Representerer sammen med sin far, Kjell A. Lorentsen, en av tre hovedaksjonærer i Salten Aqua AS. Arbeidende styreleder i Gildeskål Forskningsstasjon AS.
  • Alice Øksheim - Styremedlem, Representerer sammen med sin far, Roger Øksheim, en av tre hovedaksjonærer i Salten Aqua AS. Tredje generasjon oppdretter i Edelfarm AS, Daglig leder.
  • Johan E. Andreassen - Styremedlem, Medstifter av Salten Aqua AS, og har drevet lakseslakteriet Salten N950 siden tidlig 90-tall. Eierandel på 3% i Salten Aqua AS.
  • Roger Øksheim - Styreleder, Representerer en av tre hovedaksjonærer i Salten Aqua AS. Andregenerasjons oppdretter i familiefirmaet Edelfisk AS og Edelfarm AS.
  • Ørjan Wenberg - Styremedlem, Representerer en av tre hovedaksjonærer i Salten Aqua AS. Andregenerasjons oppdretter i Wenberg Fiskeoppdrett AS.
  • Geir Wenberg - Styremedlem, Representerer sammen med Ørjan Wenberg en av tre hovedaksjonærer i Salten Aqua AS. Andregenerasjons oppdretter i Wenberg Fiskeoppdrett AS.
  • Kjell A. Lorentsen - Styremedlem, Representerer sammen med sin sønn, Morten M. Lorentsen, en av tre hovedaksjonærer i Salten Aqua AS. Grunnlegger av Gigante-konsernet og eier av Gildeskål Forskningsstasjon AS.
  • Morten M. Lorentsen - Styremedlem, Representerer sammen med sin far, Kjell A. Lorentsen, en av tre hovedaksjonærer i Salten Aqua AS. Arbeidende styreleder i Gildeskål Forskningsstasjon AS.
  • Alice Øksheim - Styremedlem, Representerer sammen med sin far, Roger Øksheim, en av tre hovedaksjonærer i Salten Aqua AS. Tredje generasjon oppdretter i Edelfarm AS, Daglig leder.
  • Johan E. Andreassen - Styremedlem, Medstifter av Salten Aqua AS, og har drevet lakseslakteriet Salten N950 siden tidlig 90-tall. Eierandel på 3% i Salten Aqua AS.

GRI 2-10 Valg av øverste styringsorgan

Salten Aqua-gruppen består av lokale bedrifter med lokalt eierskap. Eierskapet vårt er i stor grad representert i styret til alle bedriftene i Salten Aqua-gruppen. Styresammensetningen til bedriftene våre har sentrale roller i verdikjeden, og bidrar til at vi har et helhetlig perspektiv på hele vår virksomhet.

GRI 2-11 Rollen til styreleder (øverste styringsorgan)

Ingen av selskapene i Salten Aqua-gruppen har personer som er både styreleder og daglig leder i ett og samme foretak. Likevel er ikke alle like uavhengige. Hos eierselskapene Edelfarm og Wenberg Fiskeoppdrett er daglig leder også eiere, mens Gifas sine to daglige ledere er begge å betrakte som eksterne uten direkte eierskap til bedriften de har det daglige ansvaret for. Daglig leder i Salten Aqua AS er også styreleder i Polar Quality AS, Salten Salmon AS, Salten N950 AS og Sørarnøy Bolig AS.

GRI 2-12 Styrets rolle

Styret er ansvarlig for å utvikle selskapets(ene) strategi, i lys av styrets visjon og organisasjonens formål. Det avholdes jevnlige styremøter, hvor eierenhetene i gjeldende foretak i stor grad er representert. HR/HMS (menneskelige ressurser), miljø og økonomi er faste saker i alle styremøtene. Styret jobber for at alle disse områdene er målbare, med jevnlig oppfølging for å evaluere arbeidet som gjøres på de ulike fagområdene og hvilken måloppnåelse som kan forventes. Styrets sammensetning er som regel bestående av eierenheter, som for Salten Aqua i stor grad er lokale lakseoppdrettere.

GRI 2-13 Ansvarlig for oppfølging

Styret jobber for at arbeidet som gjøres innen HR/HMS (menneskelige ressurser), miljø og økonomi er målbart, med jevnlig oppfølging for å evaluere arbeidet som gjøres på de ulike fagområdene og hvilken måloppnåelse som kan forventes. Alle fagområdene er ivaretatt av utpekte fagansvarlige, som følger opp fagområdene samlet for hele Salten Aqua-gruppen og internt i hver bedrift. Rollen til fagansvarlige er å rapportere til daglig leder som dretter iverksetter handling. En kvalitetsleder har for eksempel faglig ansvar i sin virksomhet, som sammen med daglig leder utformer en handlingsplan. På samme måte har HR-sjefen et faglig ansvar å påse at rammene for å behandle varslingssaker er på plass, og sørger for at eventuelle varslinger blir håndtert sammen med daglig leder. Hendelsesforløpet og eventuelle resultat blir presentert styret i hvert enkelt selskap. Ved større hendelser informeres det også om den aktuelle saken i styremøtet til morselskap. Styret tar informasjon til orientering og beslutter videre prosess ved behov.

GRI 2-14 Styrets rolle innen bærekraftsrapportering

I likhet med andre faste punkter som gjennomgås på styremøter, behandles også bærekraftsrapporten. Styret orienteres løpende om funn og progresjon fra arbeidet omkring utførelsen av bærekraftsrapport. Ved ferdigstillelse orienteres styret med informasjon fra gjeldende rapport. Forslag til handlingsplaner utformes kun dersom rapporterte data inn innfrir de målsetningene man har satt for gitt periode eller dersom det er åpenbare punkter som krever mer oppmerksomhet.

GRI 2-15 Interessekonflikter

Styret jobber for at interessekonflikter hindres og reduseres. Likevel vil åpenbare forhold i styre være naturlig påvirket av hvert styremedlems øvrige roller. Med styrer som i stor grad er representert med eierandeler i hvert respektive selskap, er det naturlig at hver eierenhet og styremedlem har flere perspektiv i ulike situasjoner. Et godt eksempel på dette er hvordan styret jobber med eksportselskapet vårt, Polar Quality AS. Med enkelte lakseoppdrettere representert i styret og som kunder, er det naturlig at lakseoppdretteren som kunde ønsker mest mulig fordelaktige priser. På samme side skal de samme lakseoppdretterne opptre som styremedlemmer og påse at eksportselskapet opererer med gunstig fortjeneste nå de gjør avtaler med kundene, selv om de samme styremedlemmene utgjør kundegrunnlaget.

GRI 2-16 Kommunikasjon av kritiske bekymringer

Når farer er identifisert, blir risikovurderingen brukt til å evaluere alvorligheten av trusselen og hva slags tiltak som er nødvendig for å minimere risikoen. Dette inkluderer å identifisere og iverksette tiltak for å fjerne farer, redusere eksponeringen for farer, og gi beskyttelsesutstyr til ansatte der det er nødvendig. Selskapene har prosedyrer for arbeidstakere som gir dem mulighet til å rapportere arbeidsrelaterte farer og farlige situasjoner. Prosedyren krever at alle ansatte rapporterer alle farer og farlige situasjoner de oppdager på arbeidsplassen. Dette kan gjøres ved å registrere hendelsen i som et avvik i kvalitetssystemet, fylle ut et rapporteringsskjema eller ved å melde fra til nærmeste leder. Dersom en hendelse oppstår, blir det gjennomført en systematisk undersøkelse for å identifisere de underliggende årsakene og for å utvikle korrigerende tiltak som kan forebygge fremtidige hendelser.

GRI 2-17 Styrets kollektive kompetanse innen værekraftig utvikling

Bærekraft behandles ikke som et eget emne i styret, men som et perspektiv i hver del av virksomheten. Vi har målsetninger og evaluering av hvordan vi jobber, og skal jobbe, bærekraftig innenfor blant annet HR, miljø, kvalitet, produksjon, økonomi osv. Bærekraft utvikling som et selvstendig tema er ofte en del av programmet vi utformer på for eksempel ledermøter, hvor styret også deltar. Styret er inkludert i alle prosesser som utarbeides i hvert selskap, hvor man tar høyde for en bærekraftig utvikling på de ulike områdene som omfatter vår daglig drift og hele vår virksomhet.

GRI 2-18 Evaluering av styret

Styre har som oppgave å overvåke styringen av organisasjonens innvirkning på økonomi, miljø og mennesker. Styreledere har særskilt ansvar for å sørge for at inhabilitet vurderes og opprettholdes. Vi har per 2023, 2022 og 2021 ingen faste målingspunkter for å evaluere styrets arbeid, og følgelig ingen evalueringer å vise til som er hverken uavhengige eller eksterne. Det er ikke tidligere fremsatt et behov etter dette, da vi har aktive styremedlemmer som ofte besitter en stilling i tilknyttet selskap. Styrets evne til å overvåke styringen av organisasjonens innvirkning på økonomi, miljø og mennesker er likevel en gjenstand for diskusjon på styremøter fra tid til annen, hvor Salten Aqua-gruppen kan vise til eksempler hvor vi har hentet nye styremedlemmer for å sikre oss et mer uavhengig perspektiv på virksomheten og øvrig organisasjonspraksis. Beskrivelsene ovenfor gjelder samtlige selskaper i Salten Aqua-gruppen, inkludert de som er gjenstand for bærekraftsrapporteringen vår.

GRI 2-19 og 2-20 Prosess for å bestemme godtegjørelser

Godtgjørelse til styret fastsettes av generalforsamlingene i hvert enkelt selskap. Aksjonærstyring praktiseres i de fleste saker av ledelsen i de ulike aksjonærene som deltar i styret i selskaper hvor aksjeposten eller aktiviteten er betydelig. Styrehonoraret holdes derfor lavt, men det ytes samtidig godtgjørelse til det personlige ansvar involvert i et styreverv.

GRI 2-21 Total kompensasjonsgrad i året

Kompensasjon til styret er opplyst om i note til årsregnskapet i de respektive selskap i henhold til regnskapsloven § 7-31. Policyen er at godgjøring til styret i gruppen skal være lav dersom vedkommende er ansatt i gruppen, og for øvrige situasjonsbasert. Ledere i gruppen skal ha en godgjøring som er rettferdig, motiverende og ytelsesbasert.

Kompensasjongrad i 2022:

*Kompensasjonsrate for 2021 ble ikke beregnet

GRI 2-22 Uttalselse om strategi for bærekraftig utvikling

I 2023 har gjort flere strategiske valg som har langvarige og bærekraftige perspektiv, i tillegg til flere investeringer som har gjort oss bedre rustet til å fortsette utviklingen vår. Lakseoppdretterne våre har tatt valg som bidrar til å redusere eget klimaavtrykket, og vi har ferdigstilt byggeprosjekt ment for å styrke distriktet vårt.

2022 var for oss et år med utvikling, ikke minst på bærekraftarbeidet vårt. Vi har særlig forbedret oss på å innhente informasjon om driften vår, slik at vi kan gi et enda mer fullverdig perspektiv på vår virksomhet. Bevisstgjøringen av hvordan vi påvirker omverdenen, og hvordan omverdenen påvirker oss, har vært svært lærerikt for oss. Fokus på høydepunkter er ofte det som tas frem når man skal presentere virksomheten sin, og det er selvsagt en viktig del av historiefortellingen vår. Polar Quality og Salten Salmon har for eksempel oppnådd svært gode resultater, men vi har også forbedret oss på mange områder som for oss er viktige å dra frem.

Hver eneste arbeidsplass i Salten Aqua-gruppen har bidratt til at vi er bedre stand til å levere tall som viser vår utvikling og viser vårt potensiale. Vi har erfart at åpenhet er en viktig forutsetning for at vi skal kunne videreutvikle oss i en mer bærekraftig retning. Bærekraftsrapporten viser omverdenen, og våre medarbeidere, hva som er viktigst for oss: Folk, samfunn, miljø og dyrevelferd løftes frem som våre fire viktigste fokusområder i denne rapporten, på samme måte som det ble gjort i forrige år. Vi ønsker å takke alle våre medarbeidere, som setter kvaliteten høyt og som bidrar til at vi kan ha et langsiktig perspektiv for hele verdikjeden vår. Årets rapport vil i større grad vise utvikling i forhold til tidligere år, hvor vårt hovedfokus lå på å kartlegge egne nøkkeltall. Datainnsamlingen for årets rapport har vært mer effektiv, takket være en grundig jobb med å kartlegge riktig datagrunnlag foregående år.

GRI 2-23 Forpliktelser gjennom retningslinjer

Vi har retningslinjer i hvert selskap for å sikre at vi som foretak opptrer på en forsvarlig måte. Selskapene våre har nøkkelpersoner i styret, ledelsen eller i ansattstaben for øvrig, som har flere års erfaring med seg, som bidrar til at vi har utviklet den arbeidskulturen som vi har i dag i de ulike selskapene. Erfaringene vi har samlet oss bidrar til at vi har utviklet målepunkter i hvert enkelt selskap som benyttes for å evaluere driften vår. For eksportselskapet vårt, Polar Quality AS, består dette blant annet av rapportering av våre tilnærminger og sikringer mot utenlandsk valuta, så vel som egne risikorapporter som ser på helheten av alle sikringer, innkjøp, salg og varelagerstyring med månedlig rapportering. Våre oppdrettere har klare mål for blant annet overlevelse blant laksen vår, og evaluering av resultater etter bunnprøver. Lakseslakteri og filetfabrikken har, etter lang erfaring, et ekstra stort fokus på kvalitetsarbeid, da hygiene og kvalitetssikring er vurdert som høye kritiske suksessfaktorer for at vi skal kunne drive en forsvarlig bedrift.

GRI 2-24 Innføring av policy

For å sikre oss at retningslinjene våre blir fulgt i hele organisasjonen gjennomfører vi en rekke ulike aktiviteter for både medarbeidere, ledere og styremedlemmer. Av interne aktiviteter kreves vi at arbeidere skal benytte seg av interne kvalitetssystem som er utformet i henhold til rammene i våre retningslinjer. Ekstern deltar ledelse, styremedlemmer og nøkkelpersoner på offentlig forum og på arrangementer for å styrke egen kunnskap og kompetanse på ulike fagfelt med tilhørende retningslinjer. Vi har også tatt initiativ til å etablere en rekke møteplasser internt hvor medarbeidere kan diskutere vår organisasjonspraksis, i tillegg til å styrke egen kunnskap om gjeldende retningslinjer. Ledelse, styremedlemmer og nøkkelpersonene som deltar på felles aktiviteter, spesielt internt, forplikter seg til å bidra til at gjeldene organisasjonspraksis og retningslinjer blir implementert på riktig måte i organisasjonen sin.

GRI 2-25 Prosess for å redusere negativ påvirkning

Bedriftene i Salten Aqua gruppen har gode prosedyrer for klagehåndtering og disse blir håndtert og besvart så snart som mulig. Eksempel på klager kan f.eks. være utslipp, støy eller lysforurensing fra anlegg. Håndtering vil igjen variere fra sak til sak og vi ser helst at det kan forebygges, samtidig vil det være hendelser eller generelt ønske om informasjon eller spørsmål. Gjennom årlige møter med interessenter får vi også tilbakemeldinger for hvordan vi bør informere til berørte parter ved en eventuell hendelse. Gjennom krav til leverandører settes nå også søkelys på hvordan dette blir håndtert utenom dem verdikjeden vi direkte kontrollerer. Skulle det oppstå alvorlige hendelser blir disse rapport til forvaltningsmyndighetene. Det var ingen hendelser som medførte bøter eller strafferettslig oppfølging i 2023,2022 og 2021.

GRI 2-26 Mekanismer for å søke råd og vekke bekymringer

Salten Aqua har en politikk som beskytter arbeidstakere mot represalier, dersom de rapporterer farer eller farlige situasjoner. Dette innebærer at arbeidstakere som rapporterer farer eller farlige situasjoner, ikke vil bli utsatt for straff eller trakassering på noen måte. Våre bedrifter tilbyr også opplæring til arbeidstakere om hvordan de kan oppdage farer og farlige situasjoner på arbeidsplassen og hvordan de kan melde fra om dem. Dette gjør at arbeidstakerne har nødvendig kunnskap til å bidra til en trygg og sikker arbeidsplass. Gjennom vårt HR-system, kan ansatte varsle helt anonymt dersom de skulle mene noe er i uoverensstemmelse med lover og regler. For rapporteringsperioden har vi ikke mottatt noen varsel.

GRI 2-27 Overholdelse av lover og regler

Alle selskapene i SaltenAqua-gruppen er opptatt av å følge gjeldende lover og regler for fiskeoppdrett, miljøvern, dyrevelferd, arbeidsforhold, skatt og avgift, samt alle andre relevante juridiske krav. Vi har etablert interne kontrollsystemer som sikrer at vi overholder disse kravene og gjennomfører jevnlige revisjoner for å identifisere og rette opp eventuelle avvik. I rapporteringsperioden i 2023, 2022 og 2021 har ingen av våre selskaper hatt noen registrerte brudd på lover eller forskrifter, og vi har ikke mottatt noen bøter, straffesanksjoner eller andre administrative tiltak fra myndighetene.

GRI 2-28 Medlemsforeninger

Vårt akkrediteringen finner du nedenfor:

Salten Smolt AS - 4052852684514
Wenberg Fiskeoppdrett AS - 4052852632935
Edelfarm AS - 4052852633222
Gildeskål Forskingsstasjon AS - 4052852687935
Salten N950 AS - 4052852633314
Salten Salmon AS - 4059883897326
Polar Quality AS – 4052852632959

GRI 2-29 Tilnærming til interessenter

Interne innflytelser – Ansatte, aksjonærer og Styret/ledelse

Hvordan lytter vi?

Salten Aqua er et familiedrevet selskap, hvor aksjonærer sitter i styret og enkelte er også ansatte i konsernet. Utover månedlige styremøter og eiermøter er det jevnlige dialoger både fysisk og digitalt mellom eiere, styret, ledere og medarbeidere. Vi gjennomfører årlige samtaler med medarbeidere for å kartlegge trivsel og arbeidsmiljø, og har dedikerte varslingskanaler for klager og forslag fra ansatte.

Hva forteller de oss?

Interne interessenter er opptatt av at vi sikrer ansattes HMS og jobber for trivsel og engasjement, inkludert at vi etterlever lover og standarder. De er opptatt av at vi håndterer eget avfall og minimerer påvirkning på annet dyreliv. God fiskehelse og velferd, samt å sikre produktkvalitet og matsikkerhet er viktig. God forretningsetikk trekkes også frem som et viktig område å ivareta.

Forretnings-forbindelser – Samarbeidspartnere, Leverandører, Tjenesteleverandører og FoU partnere

Hvordan lytter vi?

Vi er opptatt av å etablere relasjoner basert på åpenhet og tillitt, men er også tydelige på krav og forventinger til våre forretningsforbindelser. Vi har løpende dialog med våre samarbeidspartnere og leverandører gjennom både fysiske og digitale møter.

Hva forteller de oss?

Forretningsforbindelser er opptatt av at vi reduserer utslipp til fjord og kystmiljø, herunder har en god håndtering av eget avfall og minimal påvirkning på annet dyreliv. Fiskehelse og velferd sammen med produktkvalitet er viktig. De er spesielt opptatt av at vi setter leverandørkrav som følges opp, opptrer med god forretningsetikk.

Kundegrupper – Eksisterende kunder, Nye kunder, Internasjonale kunder, Nasjonale kunder

Hvordan lytter vi?

Vi har løpende dialog med våre kunder gjennom fysiske og digitale møter. Vi legger også til rette for besøk for å vise frem verdikjede og produksjonslokaliteter.

Hva forteller de oss?

Kundene våre er spesielt opptatt av god fiskehelse og velferd, samt at vi sikrer produktkvalitet og matsikkerhet. De er opptatt av at vi håndterer eget avfall på en god måte og opptrer etter en god forretningsetikk. Troverdig og fullstendig markedsinformasjon er viktig, hvor åpenhet trekkes spesielt frem.

Ekstern innflytelse – Myndighets- og forvaltningsorganer, Bransjeforeninger, Talsgrupper, NGO-er, Forskningsorganisasjoner, Lokalsamfunn, Media

Hvordan lytter vi?

Vi er opptatt av å etablere relasjoner basert på åpenhet og tillitt, men er også tydelige på krav og forventinger til våre forretningsforbindelser. Vi har løpende dialog med våre samarbeidspartnere og leverandører gjennom både fysiske og digitale møter.

Hva forteller de oss?

Forretningsforbindelser er opptatt av at vi reduserer utslipp til fjord og kystmiljø, herunder har en god håndtering av eget avfall og minimal påvirkning på annet dyreliv. Fiskehelse og velferd sammen med produktkvalitet er viktig. De er spesielt opptatt av at vi setter leverandørkrav som følges opp, opptrer med god forretningsetikk og risikostyring, samt etterfølger lover og standarder.

GRI 2-30 Tariff

Alle våre bedrifter er medlemmer av Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) ved Sjømat Norge. De fleste bedrifter har også inngått tariffavtaler. Våre motparter i tariffavtalene er Fellesforbundet, Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelforbund, Forbundet for ledelse og teknikk (Association of Management and Technology).

*I 2021 fulgte Havbruksavtalen og Fiskerinæringsavtalen.