Richard satser på laks og logistikk
Richard Dundas (24) er ansatt som logistikk-trainee hos eksportselskapet Polar Quality AS i Bodø. Richard kommer rett fra skolebenken, og skal nå være med på å koordinere transporten av flere tusen tonn med laks fra Bodø til hele verden. - Tror jeg har landet drømmejobben, sier Dundas.
For tre år siden bestemte Richard Dundas (24) seg for å satse på en karriere innen logistikk. Etter endt bachelorstudie ved Høgskolen i Molde, gikk veien videre til hjembyen og sjømatnæringen. Richard startet sommeren med ny jobb som trainee i eksportselskapet Polar Quality AS, og skal være med på å koordinere transporten av flere tusen tonn med sløyd laks til hele verden.
- Jeg er utrolig glad for muligheten, og det er godt å komme hjem til Bodø igjen. Det blir mye å sette seg inn i, men jeg tror at det blir en spennende tid fremover. Tror jeg har landet drømmejobben, sier Richard Dundas.
For Richard er dette det første møtet med sjømatnæringen. Nå har han fått plass i kontorfellesskapet hos Polar Quality sentralt i Bodø. Kontoret rommer 12 ansatte, og bedriften solgte i fjor over 29 000 tonn med sløyd laks. Med ansettelsen av Richard har bedriften nå to fulle årsverk som utelukkende jobber med logistikk. Hans nærmeste kollega er Jan Robert Røli-Gjervik (59), som har jobbet i Polar Quality i snart fem år som logistikkansvarlig. Røli-Gjervik er Richard sin nærmeste leder og mentor, og er selv fornøyd med ansettelsen.
- Det å få Richard på plass har vært givende for hele teamet. Han er en person med en annen bakgrunn og en utdanning innen logistikk. Samtidig vet vi at det er en bratt læringskurve, så i begynnelsen dreier det seg mest om å lære om næringen, sier Jan Robert Røli-Gjervik.
Richard legger selv ikke skjul på at det er mye å lære seg, men legger vekt på at han får god hjelp.
- Det er veldig betryggende å ha en god mentor som man får veiledning fra, og så er det jo et åpent miljø hvor man har flere å snakke med, påpeker Richard Dundas.
Stor tro på transportutvikling i nord
Polar Quality har hittil i år eksportert nesten 14 000 tonn sløyd laks, mesteparten gjennom lakseslakteriet Salten N950 AS på Sørarnøy. I dag transporteres om lag 40% av laksen med tog til Oslo, før den lastes om til vogntog eller fly for å nå kunder i Nord-Amerika, Asia og Europa. Før laksen når togstasjonen, fraktes den med vogntog fra Sørarnøy.
- Vi jobber hele tiden med å få mer av transporten over på tog, men det er ikke alltid like lett å koordinere transporten. Dersom en ferge er én time forsinket, kan dette medføre en forsinkelse på over et døgn for hele totalleveransen. Bilene som kjører fra lakseslakteriet på Sørarnøy har alltid ei ferge de må nå, et tog de må rekke eller en avgang fra Gardermoen som fisken må være på, utdyper Røli-Gjervik.
Selv om dagens transportmuligheter av og til oppleves som utfordrende, ser både Jan Robert og Richard mange utviklingsmuligheter.
- Ei direkteferge mellom Sørarnøy og Bodø hadde spart oss for mye tid og gjort oss selv mer konkurransedyktige. Ei slik løsning kunne spart fylkesveien i Gildeskål for cirka ti vogntog om dagen, noe som også ser bra ut for miljøregnskapet, sier Røli-Gjervik.
Richard har fått ansvaret for datainnhentingen til selve miljøregnskapet, og sier seg enig med Røli-Gjervik. - I et helhetlig perspektiv er det lett å se at en effektiv logistikk har mye å si for både for oss, kundene våre og for verden rundt oss, avslutter Dundas.